
Door het stellen van de juiste vragen ontdek je relatief snel hoe een sollicitant in elkaar zit. In deze whitepaper worden de zes meest effectieve sollicitatievragen besproken.
In een krappe arbeidsmarkt is het verleidelijk om personen die op papier geschikt zijn voor de functie, onmiddellijk aan te nemen. Dat zou echter kortzichtig zijn. Sommige sollicitanten weten exact hoe ze zichzelf moeten verkopen om geselecteerd te worden. Andere zijn minder goed in zelfpromotie, maar niet per se minder getalenteerd. Door de recruitmentfase uiterst serieus te nemen kunnen bedrijven voorkomen dat ze al snel weer op zoek moeten naar een nieuwe kandidaat. Juist in tijden dat talent schaars is, is een goede selectie daarom essentieel voor het lange termijn succes van organisaties.
Neem ten eerste de tijd om het vertrouwen van een kandidaat te winnen. Een goede recruiter is oprecht geïnteresseerd in de persoon tegenover hem of haar. Een cv schetst immers slechts een zeer beperkt beeld van een persoon. Vraag kandidaten in plaats daarvan wat de belangrijkste gebeurtenissen in zijn of haar leven zijn geweest. Daarvoor is de Lifeline-methodiek geschikt. Behalve dat je op deze manier echt een goed beeld krijgt van wie de kandidaat is, zul je zo ook eerder de waarheid ontdekken achter eventuele pijnpunten op iemands cv.