
Klantverhaal Rhenus
“Met HRM software van Visma|Raet zijn onze HR-processen efficiënter en minder foutgevoelig geworden.”
“Met HRM software van Visma|Raet zijn onze HR-processen efficiënter en minder foutgevoelig geworden.”
Interview met
Rhenus
Anjo Meijer
Corporate HR-manager
Producten in deze case
HRM software
HR Cloud enablement
Case in het kort
Met de implementatie van HRM software van Visma|Raet werkt logistiek- en transportreus Rhenus aan efficiëntere, meer transparante HR-processen. HRM software is als Software as a Service altijd en overal toegankelijk. Voor de professional en de werknemer.
Tot 2012 werkte Rhenus – met wereldwijd meer dan 24.000 werknemers – met een HR-systeem dat alleen toegankelijk was voor HR-professionals en bovendien alleen geschikt voor de salarisadministratie, vertelt Anjo Meijer, corporate HR-manager van Rhenus. “Het systeem bood medewerkers bijvoorbeeld geen inzicht in de status van een onkostenrapport.
We wilden daarom – in eerste instantie voor onze Nederlandse vestigingen – een stap maken naar een systeem dat onze HR-processen optimaal ondersteunt en dat bovendien zowel werknemers als HR-professionals toegang geeft tot decentrale informatie.
Rhenus koos voor de e-HRM-oplossing van Visma | Raet. Niet alleen de prijs-kwaliteit verhouding was aantrekkelijk. Ook de flexibiliteit van het systeem sprak ons erg aan.”
De Rhenus Groep biedt wereldwijd logistieke diensten aan en heeft een jaaromzet van € 4.1 miljard. Wereldwijd zijn er meer dan 24.000 werknemers bij de onderneming, verdeeld over 390 locaties. In Nederland zijn ongeveer 1.500 mensen werkzaam bij Rhenus, verdeeld over meer dan 35 locaties. Professionele en persoonlijke ontwikkeling van de werknemers heeft de onderneming hoog in het vaandel staan. Het bedrijf investeert daarom veel in groeimogelijkheden voor werknemers.
Meijer: “We wilden graag dat het systeem zou bijdragen aan een betere communicatie en samenwerking tussen werknemers, managers en HR-professionals. Efficiëntie en transparantie waren een eerste vereiste, niet in de laatste plaats om kosten en tijd te besparen. Daarnaast zou het systeem moeten bijdragen aan de versterking van de positie van Rhenus als innovatieve en professionele werkgever.”
Rhenus kiest bewust voor het Software as a Service model (SaaS). Meijer: “We wilden geen ‘aan huis gebonden’-software. Dat zou betekenen dat we ook iemand in huis nodig zouden hebben om het systeem te onderhouden. Bovendien maakt SaaS de self-service mogelijk die wij medewerkers willen bieden. Vanaf elke locatie en op elk gewenst tijdstip beschikken medewerkers met SaaS over informatie over bijvoorbeeld verlof, onkosten of salaris.”
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuwe artikelen en updates van Visma | Raet.
Aanmelden nieuwsbrief“We hebben behoorlijke stappen vooruit gezet”, constateert Meijer.“En we zullen er nog een flink aantal zetten met Visma | Raet. Op het gebied van flexibele beloning en recruitment bijvoorbeeld. Wat mij betreft gaan we zo snel mogelijk verder. Maar niet overhaast; cruciaal is dat mensen de tijd krijgen om met het systeem vertrouwd te raken. Dat is niet erg; ook Rome is niet in een dag gebouwd.”