Nieuwe inlogprocedure Youforce

Visma | Raet introduceert een nieuwe inlogprocedure voor Youforce

Visma | Raet heeft zijn inlogmethode vernieuwd en voegt verplicht 2-factor authenticatie toe voor extra beveiliging van Youforce. Met 2-factor authenticatie bevestig je na het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord (iets wat je weet) je identiteit met bijvoorbeeld je telefoon (iets wat je hebt).

Wij voegen deze controle toe voor een optimale bescherming van de persoonsgegevens in jouw organisatie zodat je blijft voldoen aan de eisen van de Europese privacywet AVG. Wij baseren ons inlog beleid op de NIST 800-63. Dit is een toegangsbeveiliging standaard die wordt onderschreven door de Nederlandse overheid en aanbevolen door veiligheidsexperts van Visma.

Wat verandert er?

Wat er verandert is afhankelijk van hoe je nu inlogt. We onderscheiden daarin twee varianten*:

  1. Je logt in via je Youforce account
  2. Je logt in via Single Sign-On (SSO)

*Het is mogelijk dat je beide inlogmethoden gebruikt

1. Je logt in via je Youforce account

Loggen jouw medewerkers rechtstreeks in op een Youforce-account, oftewel met een gebruikersnaam en wachtwoord uitgegeven via Youforce, dan vragen we je medewerkers hun account te vernieuwen en een andere gebruikersnaam en wachtwoord te kiezen. Vervolgens bevestigen medewerkers via een mobiele telefoon, laptop, security key of Yubikey hun identiteit. Deze 2-factor authenticatie is kosteloos en wordt een keer per 30 dagen gevraagd als je op hetzelfde apparaat werkt, dus niet elke keer als medewerkers inloggen. Maak je al gebruik van 2-factor authenticatie, dan vervalt de oude sms-methode vanaf het moment dat je de nieuwe 2-factor authenticatie activeert.

2. Je logt in via Single Sign-On (SSO)

Als je inlogt via je bedrijfsnetwerk met SSO, verandert de url waar je inlogt op Youforce. Met SSO krijg je met één gebruikersnaam en wachtwoord toegang tot Youforce en andere applicaties in jouw organisatie. Wel moet je de SSO configuraties vernieuwen omdat we de beveiliging van de gegevensuitwisseling tussen Youforce en jouw organisatienetwerk hebben verbeterd. Deze verbeteringen vloeien voort uit de NIST 800-63. Dit is een standaard van informatiebeveiliging die wordt onderschreven door de Nederlandse overheid en aanbevolen door veiligheidsexperts van Visma.

Overstappen naar SSO

Werk je nog niet met SSO dan is dit een goed moment om over te stappen. Met SSO hebben je medewerkers maar één gebruikersnaam en wachtwoord voor al hun applicaties en overal toegang tot Youforce. Ook voor 2-factor authenticatie is dan maar één methode nodig, dus geen eindeloze lijst van applicaties op je telefoon of laptop. Voor beheerders betekent dit een forse tijdsbesparing bij het beheer van wachtwoorden en gebruikersnamen. Kies je voor SSO, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de toepassing van 2-factor authenticatie en moet je wellicht nieuwe software aanschaffen. Visma | Raet biedt hiervoor uitgebreide ondersteuning via gecertificeerde partners.

Inloggen voor professionals

De 2-factor authenticatie geldt ook voor professionals (beheerders). Dit betekent dat zij geen certificaten meer nodig hebben voor toegang tot Youforce. De 2-factor authenticatie is gebruiksvriendelijker dan de certificaten en werkt bovendien op prive-apparaten. Professionals hebben dus ook vanaf huis toegang tot Youforce.

Wanneer stap je over?

Overstappen naar de nieuwe manier van inloggen kan al sinds september 2019. Vanaf 1 juli 2021 kun je niet meer inloggen zonder een tweede factor. Werk je al met Youforce accounts dan kun je de overstap zelfstandig uitvoeren met de informatie op deze website. Gebruik je SIngle Sign On (SSO), dan stap je over in samenwerking met Visma | Raet. De overstap van professionals met Youforce certificaten naar 2-factor authenticatie is ook gestart maar loopt nog door na 1 juli 2021.

Tussenscherm als gebruikers nog niet inloggen met 2-factor authenticatie

Log je nog niet in met 2-factor authenticatie, dan krijg je per 25 mei a.s. een tussenscherm voordat je inlogt in Youforce. Op dit scherm staat een button om jouw 2-factor authenticatie in te stellen. Je vindt hier ook een video waarin dit stap voor stap staat uitgelegd. Je kunt ook kiezen voor de optie ‘ik doe het later’ maar let wel op dat je uiterlijk 1 juli bent overgestapt.

Ondersteuning nodig?

Wij begrijpen dat je met de overstap naar het nieuwe inloggen wel wat ondersteuning kan gebruiken. Voor vragen kun je altijd contact opnemen met ons Service Center. Ook kun je een request insturen via het Serviceplein. Gebruik hiervoor het template ‘Nieuwe manier van inloggen / 2FA’.

Meest gestelde vragen

Hieronder vind je een samenvatting van de meest gestelde vragen over onder meer SSO, Youforce accounts en 2-factor authenticatie. De volledige lijst vind je op de community.

Meest gestelde vragen

Bijkomende voordelen

Naast meer veiligheid biedt het nieuwe inloggen nog andere voordelen. Medewerkers kunnen zelf hun account deblokkeren, gebruikersnaam en wachtwoord opvragen. Ook handig voor medewerkers uit dienst die in Youforce hun jaaropgave willen raadplegen. Zij activeren zelf eenvoudig hun account en maken een nieuw wachtwoord aan. Beheerders zijn zo veel minder tijd kwijt aan het herstellen van Youforce accounts. De nieuwe 2-factor authenticatie is kosteloos voor Youforce accounts.

Alle voordelen op een rij

  • Optimale beveiliging persoonsgegevens
  • Gebaseerd op standaard informatiebeveiliging (NIST 800-63)
  • Blijf voldoen aan nieuwe privacywetgeving AVG
  • Bespaar tijd en kosten
  • Minder tijd kwijt aan herstellen accounts
  • Kosteloze 2-factor authenticatie voor Youforce accounts
  • Gemak voor de medewerker
  • Medewerker heeft met SSO altijd en overal toegang tot Youforce
  • Beheerders Youforce hebben nu ook toegang via privé apparaten
  • Medewerkers hebben meer controle over hun Youforce account
  • SSO werkt ook met de mobiele app van Visma | Raet