
Geldzorgen op de werkvloer groeien: zo ondersteun jij als HR-professional je medewerkers
Auteur: Myrthe Hanssen, HR directeur bij Visma | Raet
Auteur: Myrthe Hanssen, HR directeur bij Visma | Raet
De boodschappen zijn nog nooit zo duur geweest, de energierekening is elke maand nog torenhoog en de kinderopvang wordt ook niet goedkoper. Nederlanders zijn dan ook steeds vaker bezorgd over hun financiële situatie. In ons onderzoek geeft een derde van de werkenden (33%) aan zich momenteel zorgen te maken of zijn salaris volgend jaar wel toereikend zal zijn voor het levensonderhoud. Ook de HR-afdeling hoort steeds vaker verhalen over geldzorgen die spelen bij medewerkers. En daar maken zij zich weer zorgen over. Twee op de vijf HR-professionals (38%) vindt de hoeveelheid en de ernst van de geldzorgen bij medewerkers namelijk verontrustend.
Tijd om open kaart te spelen en met elkaar in gesprek te gaan over geldzorgen op de werkvloer. Dat is zowel in het belang van de medewerker als voor het bedrijf. Zo zijn medewerkers met geldzorgen sneller afgeleid door geldstress. Ze maken zich bijvoorbeeld druk of zij die week de boodschappen kunnen betalen en die zorgen leiden af van het werk waar ze mee bezig waren. Bovendien zorgt geldstress voor mentale klachten bij medewerkers. Zo kan het leiden tot depressie, angsten, verslavingsproblematiek en andere psychische aandoeningen. Bijna de helft van de HR-professionals (46%) ziet dat medewerkers momenteel al vaker last hebben van mentale klachten vanwege geldzorgen.
De mentale problemen die geldzorgen met zich meebrengen, zorgen ervoor dat medewerkers zich sneller en vaker ziek melden. 27% van de HR-professionals ziet dan ook dat sinds de stijgende inflatie, het ziekteverzuim in hun organisatie is toegenomen. Deze ziekmeldingen kosten je niet alleen elke dag geld, het zorgt ook voor stress bij collega’s die werk moeten overnemen of op zoek moeten naar vervanging.
Aandacht voor geldzorgen bij medewerkers is dus essentieel om fitte en productieve medewerkers te behouden. Praten over geldzorgen is anno 2023 nog steeds een taboe. Medewerkers schamen zich vaak en zwijgen over hun problemen tegenover hun werkgever. Hoe kan je dit het beste aanpakken? Ik geef je vier handvatten.
Het aantal medewerkers met geldzorgen zal waarschijnlijk de komende tijd groeien. Als werkgever moet je dus alert zijn op signalen van geldstress. Je wilt natuurlijk niet gelijk in de portemonnee van de medewerker kijken, maar laat wel duidelijk weten waar zij terecht kunnen voor informatie en hulp. Op deze manier werk je als bedrijf samen aan financieel fitte medewerkers.
Als eerste op de hoogte zijn van de gevolgen die Prinsjesdag heeft op het gebied van HR en wet- en regelgeving?
Schrijf je dan in voor ons webinar ‘De veranderingen en effecten van Prinsjesdag voor 2024’ op woensdag 20 september om 12.00 uur.