
Na een maandenlange lockdown door het Coronavirus gaat de handrem in Nederland er eindelijk af en zowel het bedrijfsleven als de publieke sector stappen langzaam maar zeker het gaspedaal weer in. Om echt tempo te maken willen veel organisaties alle beschikbare resources inzetten op hun kernactiviteiten en zo weinig mogelijk hinder van back-office processen. Stafafdelingen moeten slank en wendbaar zijn en dienst staan van de de rest van de organisatie. Maar hoe creëer je daar tijd voor en waarborg je tegelijkertijd de kwaliteit van de administratieve processen?
HR is een van die stafafdelingen die vaak wordt overspoeld met administratieve taken. Nu alle aandacht is gericht op het economisch herstel van de organisatie is de roep om HR als business partner luider dan ooit. Dit betekent aan tafel met managers en medewerkers over de toegevoegde waarde van HR in plaats van oeverloze discussies over een nieuwe verlofregeling of niet uitbetaalde declaraties. Veel HR-professionals koesteren deze ambitie al jaren maar krijgen hier niet de ruimte voor. Dit is de kans!
Voordat HR echt in dienst van de organisatie gaat werken, moet je besluiten wat je doet met de administratieve taken. Je kunt ervoor kiezen deze te borgen bij een gespecialiseerde outsourcingspartner. De partner heeft jarenlange ervaring met het voeren van HR-en salarisadministraties, beschikt over de laatste kennis en inzichten op HR-gebied en gebruikt bewezen best practices voor bestaande HR-processen. De kwaliteit van je back office is zo gegarandeerd en jouw professionals profiteren van een optimaal ingerichte HR-omgeving.
Behalve aan de administratie, besteden HR-afdelingen ook veel tijd aan het beantwoorden van vragen van medewerkers over de cao, arbeidsvoorwaarden, ingediende declaraties enzovoorts. Ook hiervoor kun je een beroep doen op de outsourcingspartner. Dankzij een gespecialiseerde helpdesk met diverse vaardigheden en expertises krijgen jouw medewerkers en managers snel en professioneel antwoord op al hun dagelijkse vragen. Dit zorgt voor lucht op de HR-afdeling en meer tijd voor strategische onderwerpen zoals talent en workforce management.
De outsourcingspartner schept niet alleen lucht maar levert HR ook accurate en up-to-date ken-en stuurgetallen voor je management-informatiesysteem. Met cijfers over het aantal FTE’s, de personeelsopbouw, ziekteverzuim en de productiviteit kan HR beter adviseren over strategische vraagstukken. Hiermee heeft HR een krachtig instrument in handen voor meer impact op de business en het opstellen van een bijpassende personele strategie.
Wil jij weten hoe de uitbesteding van de HR-en salarisadministratie jouw organisatie laat accelereren? Download dan hieronder onze whitepaper ‘Acht redenen voor HR outsourcing.
In deze whitepaper lees je over de noodzaak om HR in de nabije toekomst te betrekken in beleidsvorming van de organisatie. Daarnaast lees je hoe outsourcing van administratieve HR-processen de HR-afdeling ruimte geeft om een strategische rol in te vullen en de organisatie te helpen groeien, zowel kwalitatief als financieel. Dit laten we zien door middel van ervaringen van diverse organisaties uit de profit en non-profit sector.